středa 9. listopadu 2016

Projekt roku - část I. - praní vlny

Ráda bych články tohoto blogu zahájila svým největším vlněným projektem letošního roku. Postupně tu se mnou můžete pozorovat, jak vlněná vlákna mění svou formu, píší svůj příběh a vytváří něco krásného.
Tenhle konkrétní příběh začíná od rouna, které mi leželo ladem skoro dva roky, než jsem se k němu dostala. Děkuji za něj kamarádce Evě, která ho z nějaké ovečky sama ostříhala. A hned na úvod Vám můžu dát více než praktický tip - pište si poznámky! Ke všemu, vždy, za všech okolností. Ideálně do nějaké knihy, kterou jen tak neztratíte. Ať jste sebevíc přesvědčeni, že něco nemůžete zapomenout, od popisku plemene ovce, přes metráž upředené příze, velikost použitých jehlic, hustotu paprsku u tkalcovského stavu, až po vzor na pletení, s kterým jste tak dlouho zápolili, že ho v šedé kůře mozkové máte vypálený už navždy, věřte mi, nemáte, dříve nebo později zapomenete. A tak po dvou letech ani já, ani Eva nevíme, z jakého plemene je vlna, se kterou jsem toho tolik prožila :-))
Ale lepším se. Momentálně jsem přesvědčená, že existuje nějaký paralelní vesmír, úplně zahlcený takovými malými čtvercovými papírky, popsanými mými poznámkami všeho druhu. Protože když potřebuju nějaký z nich najít, prostě nejsou! Tak se snažím přejít na sešit :-)
Konec praktického tipu, zpátky k vlně. Rouno, tedy dnes už ne úplně jasného původu, bylo hezky jemné, vlákna dlouhá tak akorát, takže ať směska nebo čisté plemeno, šlo o pěknou, kvalitní vlnu. Střihač, který se dalšímu zpracování vlny věnuje, Vám špatnou nedá. Tohle pravidlo platí i (a vlastně zejména) u chovatelů, takže pokud marně sháníte hezkou českou vlnu, sázejte na chovatele, kteří sami tvoří, ale stáda mají už o něco větší, takže vše si svépomocí zpracovávat nestíhají. (nebyl tohle další tip? :-) )

Vlnu nejradši peru v létě na chalupě. Můžu si vše roztahat venku, voda na praní nechladne nijak rychle, vlna po vyprání naopak hezky rychle schne. Co víc si přát.
Co se týče samotného postupu praní, jde o metodu, kterou já sama používám, naučila mě tak prát vlnu maminka, která měla tu svatou trpělivost všechny, i sebevětší šílenosti, co se kde daly vyčíst, skutečně vyzkoušet, takže já už nemusela ničit další materiál. Postup mám prověřený léty praxe, ale samozřejmě na internetu najdete přehršel návodů, jak postupovat. I když se Vám budu snažit vše osvítit a logicky odůvodnit (protože preferuji logické uvažování nad slepým následováním), perte si vlnu, jak sami uznáte za vhodné. Jestli jste nashromáždili x postupů a nemáte důvěru k žádnému, prostě na malých vzorcích zkoušejte (a pište si poznámky :-)) ), určitě se doberete postupu, který Vám osobně bude vyhovovat.

Tady už moje troška do mlýna:
V první řadě neperte zbytečně velké množství rouna najednou. Vlna do sebe pojme spoustu vody a opravdu hodně ztěžkne. Takže v zájmu zdravých nebolavých zad, proč se namáhat s velkou kupou najednou ;-)
Pro mě osvědčené přijatelné množství je pokrýt slabší vrstvou dno dětské vaničky, kterou na praní používám. Pytel rouna od Evy jsem pro praní rozdělila na dvě části, tak se aspoň můžete pokochat rozdílem mezi surovou a vypranou vlnou na konci článku.
Vlnu pereme v teplé vodě. Hrubým odhadem tak 40 °C.
Úplně horká voda není vhodná. Ne, že by v ní vlna nemohla být (při barvení snese i var, aniž by zplstila), ale protože se chceme vyhnout tepelnému šoku, který by ke zplstění vedl. A platí, že čím vyšší teploty, tím větší náchylnost na jejich změny.
Ani úplně studená voda není na praní vlny vhodná. Ovčí rouno obsahuje lanolin, tuk, který má mnoho prospěšných vlastností, ale v surové vlně je ho jednoduše moc. Ne, že bychom byli v domácích podmínkách vůbec schopni dostat ho pryč všechen, to ani není náš cíl, ale aspoň části se praním zbavit chceme. A to ve studené vodě není možné.
Osobně peru vlnu ve čtyřech až šesti lázních, záleží, jak moc je špinavá. Tahle konkrétní, o které můj článek pojednává, prošla pěti lázněmi. Do prvních dvou jsem nepřidávala žádný prací prostředek, vlna se odmáčela v čisté teplé vodě a zbavovala se základních nečistot - zaschlé bahno se v teple hezky rozpouštělo, prach odplouval pryč. Vodu z těchto lázní můžete bez starostí použít na pohnojení zahrádky, není v ní nic škodlivého (a určitě jí nebudete mít tak velké množství, abyste do zeminy dostali některých látek příliš). Do třetí vody přišel tekutý prostředek na praní vlny a hedvábí. Když použijete kvalitní značku, stačí skutečně minimální množství. Tato lázeň mi odplavila část lanolinu a většinu vymytelných nečistot. Následující dvě lázně posloužily k důkladnému vymáchání a zbavení se zbytků pracího gelu.
Tady bych se ráda pozastavila nad volbou pracího prostředku. Na internetu objevíte spoustu tipů, od jaru, přes šampon na vlasy, až po mýdlové ořechy. Zrovna jar (a teď nemluvím o konkrétní značce, ale o chemických přípravcích na nádobí obecně) je dost agresivní čistič, který bohužel poruší strukturu vláken, zamyslete se, jestli ho opravdu chcete použít. Na druhé straně mýdlové ořechy nemají skutečně odmašťovací schopnosti, takže nás nezbaví ani části lanolinu. Jako "nejmenší zlo" tu vnímám šampon na vlasy. Vlněná vlákna jsou svým složením lidským vlasům velmi podobná a šamponem určitě nic nezkazíte. V tomto případě jde čistě o ekonomickou stránku věci, a sice, kvalitního prostředku určeného přímo na vlnu a hedvábí (já tu nechci dělat reklamu konkrétní značce ;-) ) stačí skutečně malé množství. Na jednu várku praní používám asi čtvrtinu (na hodně špinavou vlnu až polovinu) uzávěru. Šamponu na vlasy použijete určitě více, aby měl stejný účinek, o pořizovací ceně po přepočítání na množství, nemluvě. Takže pokud zrovna nemáte nic jiného po ruce a jdete prát jednu, dvě várky, klidně po šamponu sáhněte, ale jestli se zpracování vlny věnujete, určitě se vyplatí jednorázově zainvestovat do velkého balení přípravku na praní vlny určeného, který Vám vydrží hooodně dlouho.
Co se týče doby máčení při procesu čištění rouna, roky jsem nechávala vlnu v jednotlivé lázni 20 - 30 minut. Na kurzech ale praktikujeme značně zrychlenou ukázku praní. A světe div se, ono to stačí. Naopak, když vlnu necháte ve vodě 5 - 10 minut (záleží, jak máte vyřešený přístup teplé vody, nám na zahradě teče jen studená, takže lázeň trvala tak dlouho, než jsem v hrncích nanosila dostatek teplé vody zevnitř chalupy ;-) ), vyvarujete se vychladnutí vody, a tedy případnému tepelnému šoku, jak jsem popisovala výše. Těžko za tak krátkou dobu stihnete zapomenout, že venku perete :-)) Což se při půlhodinovém máčení občas prostě stane. Zapomenete se na pár hodin u jiné činnosti a zjistíte, že voda úplně vychladla a vy ji můžete postupně opatrně ohřívat. Navíc z praní rouna není šílený proces na celý den, dvě várky jsem měla za část odpoledne hotové.
Další tip proti zplstění - vlnu ve vodě nijak nežmouláme, jen lehce pomačkáváme prsty. Při tom (není zdaleka nutné po celou dobu praní, jde jen o opatrnou formu promíchání ve vodě, při které nehrozí zplstění) můžeme z vlny vyndavat mechanické nečistoty - stébla trávy apod. Tady bych ale ráda podotkla, že perfekcionismus stranou, tohoto typu nečistot se budeme zbavovat pomocí česání, takže jestli vlna nevypadá jak nadýchaná bílá vatička bez jakéhokoli smítka, neděste se, je to tak v pořádku. Samozřejmě v případě, že máte hnusnou zakrmenou vlnu, kde je nečistot více než vláken, nezbavíte se všeho ani při česání; skutečně hnusnou vlnu od chovatelů prostě neberte, i kdyby Vám ji nabízeli zadarmo. Je to víc prokletí, než dar a jsem přesvědčená, že ta spousta práce s ní nemá smysl, když je dnes možné získat vlnu pěknou, se kterou bude radost pracovat. (a neuškodí chovatele trochu vychovávat, že ;-) )
Když máme vypráno, přichází na řadu sušení. K tomu používám klasický rozkládací sušák, a když nemám vlny nějak moc, sklopím postranní části, aby mřížka držela rouno více pohromadě. Jestliže Vaše rouno po praní pohromadě nedrží a malé kousky propadávají na zem, podložte vlnu umělou síťkou nebo záclonou. V žádném případě nevolte pro podložku přírodní materiály, zadržovaly by přebytečnou vlhkost, které se naopak chceme zbavit.
A další důležitý bod - sušák umístěte do stínu. Lanolin ve vlně zůstává, i když v menším množství. Určitě nechcete, aby na sluníčku žluknul ;-)
Za hezkého počasí, když máte vlnu rovnoměrně rozloženou, bývá do druhého dne suchá, připravená k česání.

A to je asi vše, co jsem Vám dnes chtěla předat, ať začneme pěkně od píky :-) Doufám, že Vás bavilo to dlouhé seskupení slov číst, a třeba jste se i dozvěděli něco nového. Napište mi do komentářů Vaše zkušenosti s praním vlny, co se Vám osvědčilo, na co nedáte dopustit. A příště se můžete těšit na česání.

13 komentářů:

  1. V podstatě jsem po několika letech zkoušení všeho možného i nemožného došla ke stejnému postupu. Zpočátku jsem hmoždila záda velkými várkami, prošla jsem i praním v pračce (na které jsem zatím pořád nezanevřela) a prošla jsem i zkoušením jaru a dalších prostředků. Ideální je opravdu kvalitní prostředek na vlnu, je to to jediné, po čem mi vlna po vyprání zůstala s přijatelným pachem, nikoli s hnusným smradem (čti kombinací "parfému" a "s*aček") :-) Díky za článek, četl se moc dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co se týče pračky, problém je s těmi novějšími, které Ti už moc nedovolí přerušovat proces praní, jak se Ti zlíbí. A v Čechách jsem se nesetkala s tím, že by někdo měl k pračce přístup jak studené, tak teplé vody, a tedy mohl využít celý proces. Když dáš vlnu do pračky, napustí se studenou vodou, postupně se zahřeje a pere, potud ok. Ale pak ji musíš vyndat, protože jinak na máchání nateče nová - studená voda a je po srandě :-) Teda, po vlně. Na takovou zaplstěnou pak asi jedině toho, poslední dobou tak populárního, žraloka. Druhá věc je, zase akorát další (podle mě zbytečné) starosti, do čeho a jak vlnu pro praní v pračce účinně zabalit, aby se neucpal odpad.
      Záleží, jak chce člověk praní vlny pojmout - dát si v létě intenzivní víkend a vyprat komplet zásoby, nebo třeba obden po večerech prát i v bytě po malých várkách - na kurzu používáme dva maličké lavory a ten vzorek (možná 50, možná 100 g?) máme za půl hodinky hotový. Zrovna docela přemýšlím, že bych si pořídila větší lavory domů a i přes zimu si pohrávala se surovou vlnou. Čtvrt kila by byla přijatelná dávka na praní, jen tak mezi vařením apod., ani by na sušáku nezabrala moc místa oblečení :-) (tady samozřejmě záleží, jaké množství vlny člověk má, jestli je to pro něj práce nebo koníček, jaký k tomu má přístup..)

      Vymazat
  2. Jeste ze jsem nemusela v lete experimentovat a tahala jsem moudra z kurzu na Cabarne 😊. Uf to by me asi nezdar dost odradil. Super clanek za mne diky Radana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to mám radost, že sis z kurzu něco odnesla a následně využila :-) A že teda se výsledek povedl ;-) Na Čabárnu ráda vzpomínám, myslím, že se tam sešla fajn parta lidí <3

      Vymazat
  3. I já mám podobný postup (letos jsem prala prvně, zato několik várek, tak jsem zkoušela). Jednu várku také na zahradě, kde mám jen studenou vodu ze studně. Nechala jsem ji přihřát na sluníčku, ale nebylo to dost a lanolin se mi ve vlně srazil. Takže se pak "matlala". Minulý týden jsem si přivezla rouno z ovečky, kterou jsem ještě nezkoušela.Prala jsem jen tak malé množství doma ve kbelíku, ve vodě teplé asi 45-50 °C, také asi 4 lázně a šampon. A vlna je krásně vypraná, trochu jsem ji rukou "roztáhla" a je i načechraná. Velké množství se opravdu špatně zvládá, vymačkává i přendavá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že nad osobní zkušenost v tomhle není :-) Mně se vždy nejvíc líbí ten do očí bijící rozdíl.. Když má člověk fakt hodně špinavou vlnu (nemyslím zakrmenou, jen prostě hodně zaprášenou, od bahna apod.), jak je pak krásně bílá (na té je to prostě vidět nejvíc) a načechraná.

      Vymazat
  4. Pěkně jsem si početla :-) Já, jakožto zpracovatel vlny - začátečník jsem lačná každého poznatku a zkušenosti.
    Nic méně jsem taky v létě prala a prala. A zkoušela, píšeš pozdě :-D První várku, neboť byla vlna docela zakrmená - ovečky v ní nějaký čas i běhaly :-)jsem napřed párkrát promáchala v dešťové vodě, byla vlažná od sluníčka. A pak ji nechala asi 3 dny ve vaničkách svému osudu, zakrytou plachtou. Po třech dnech zase asi 3 x promáchala a řekla bych, že je pěkná. Ale té práce :-) Trošku jsem i zkusila do vřelé dešťové vody v kastrolu na plotně, ale pak byla poučena že se vlna ve vřelé vodě uzavře a to i se špínou, pokud tam zůstane. Další várku jsem zase namočila, nemáchala a nechala dva dny namočené a pak zase vymáchala asi 3x. Sluníčko vodu opět ohřívalo i když byly vaničky ve stínu. Vlna taky nakonec pěkná.
    Až u dalších praní už jsem začala přidávat šampon a nechávala jen chvíli, tak jak popisuješ. A vodou bez šamponu celé léto zalívala dýně a jak krásně vyrostly :-)
    Už se těším na česání, tak moc nezahálej ;-) :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ale muselo být práce! Ale o to víc pak člověk asi ocení jednoduchý, rychlý a ověřený postup, nepletu se? :-)
      Rozhodně se nedá říct, že bych zahálela, výstava je za dveřmi a nějak nevím, co dřív.. Blog to v tomto případě asi trochu odnese, nevím, jestli stihnu zítra česání publikovat.. Ale to bude stejně takové víceméně povídací, není tam moc co koumat ;-) Jen se mnou sdílet radost z té transformace materiálu <3

      Vymazat
  5. Ahoj Dani, krásný článek. Zajímal by mě tvůj názor na používání aviváže. Dost často se setkávám s tím, že aviváž v žádném případě nepoužívat,ale nikdo mi nevysvětlil proč. Já ji normálně používám (teda hlavně při praní hotových přadýnek). Nikdy jsem s ní neměla žádný problém a nevíc voňavá vlna odpuzuje moly (zkušenost). Jediné, co mě napadá je, že pokud bych chtěla vlnu barvit, tak mi chemické složení aviváže může ovlivnit konečný výsledek barvení (jako mořidlo). Jinak děkuju za zmínění ve článku. Přemýšlela jsem a došla jsem k závěru, že jsem ti pravděpodobně dala nějakou kříženku z plemene chalollais :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám, že máme stejné dedukční schopnosti! S mámou jsme se o tom bavily a došly ke stejnému závěru :-)
      Co se týče aviváže, ani barvení nijak nevadí. Na praní rouna je to zbytečnost, protože stejně pak ta vlna ještě projde x fázemi a budeš ji prát minimálně zase na konci celého toho procesu. Takže proč aviváží plýtvat hned na začátku :-) Ale jinak tam není žádný důvod k obavám.
      Já osobně aviváž doma nepoužívám vůbec, jsme oba přecitlivělí atopici (o tom se chystám někdy časem v souvislosti s materiály psát trochu víc), maximálně, když si vzpomenu a chci to v šatníku trochu provonět, kápnu při praní do vody levandulový éterický olej, ale mamča používá aviváž i na kašmírový svetr.. A vypadá pořád krásně! (máma i svetr :-D )

      Vymazat
  6. Dany, pěkně napsáno, bude to pro mě sloužit jako ten papírek, abych nezapomněla. Takže ne abys to smazala! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, Zdeni :-) Smazat bych se to neodvážila, můžeš se sem kdykoli vracet! Ale díky za tip, že bych si ty články mohla zálohovat... O:-) ;-)

      Vymazat
  7. Já jsem v ruce samotnou vlnu nikdy neměla. Musí to být náročné ji opravdu pečlivě vyčistit :-) . Já mám akorát ovčí kožešiny , a ty také peru v ruce. Nejčastěji je ale jenom vyčesávám. Mám je v ložnici na zemi, takže nejsou nijak špinavé. Vyčesávám je spíš proto, aby se načechraly chlupy :-) .

    OdpovědětVymazat

Přečetli jste si článek? Napište mi Váš názor, připomínku, nebo třeba tip, o čem byste si chtěli přečíst příště...